کوه صفه اصفهان

طبق این افسانه ها، صلصال پادشاه خاورزمین بوده و حضرت علی برای مسلمان کردن صلصال به جنگ او می آید. رسم ما این است که وقتی مرد بزرگی از ما بمیرد، او را مومیایی می کنیم وی در تابوتی از شمشاد می گذاریم و در بلنداجی(سموچ) نگهداری می کنیم، تا برای نسل اندر نسل ما یادگار و زیارت باشد. یک دسست بت بزرگ از چوب بوده و حرکت می کرده وقتی راهب بزرگ می آمده، مستخدمان دست چوبی صلصال را با ریسمان بالا می کشیده اند. وقتی نزدیک رسید، صلصال همان طور که ایستاده بود، بالای لشکر امیر حمزه ادرار کرد و تمام لشکرش را آب برد.

مراحل شروع بیشتر : که شامل روشن کردن یک چند قطره از سوخت در زیر شعله، ایجاد یک شعله کوچک برای راه افتادن سوخت رسانی می شود. یک افسانه در شینیه ولی کشتۂ پنجاب در مورد یکی از لشکریان امیر حمزه نقل می شود که آنجا در غاری خواب مانده بوده و پس از چند صد سال بیدار می شود، ولی مردم به دلیل قد و قواره بزرگ و عجیبش، او را می کشند. کتاب به عربی نوشته شده و در حال حاضر، چند ترجمه فارسی از آن منتشر میشود. میگویند شاه مامه، در قدیم، مکشوف العوره بوده، عورتش از یاقوت سرخ ساخته شده بوده و از دور مثل زنی به نظر می رسیده که در حال زایمان است، ولی بت تر عورتش پوشیده بوده.

به اعقتاد آنها، این دو تندیس، واقعا مجسمه های عاشق و معشوقی است که در ادبیات به نام سرخبت و خنگ بت مشهور است و بسیار پیش تر از دوران کوشانیان، یعنی در زمان کیانیان ساخته شده است. در زمان عزنویان عنصری بلخی، شاعر دربار سلطان محمود، افسانه عشق آن دو را به نام «مثنوی سرخ بت و خنگ بت» به نظم در آورد (که متاسفانه چیزی از آن باقی نمانده است و پس از آن ابوریحان بیرونی، به فرمان سلطان محمود، آن را تحت عنوان «حدیث صنمی البامیان» به عربی برگرداند.

از دیگر اسامی مشهور این دو مجسمه «سرت» و خنگ بت» است. سرخ بت و خنگ بت دو بت بزرگند در موضع بامیان از مضافات کابل در سرحد بدخشان از سنگ تراشیده. تمام دنیا بر سر هندوستان فشار می آورند که برود قناعت و رضایت مردم بامیان را به دست بیاورد. به گفته مسئولین محلی در حوضهای طبیعی سلسله کوههای بابا در حدود ۲۴ حوض و حوضچه خورد و کلان بنامهای (آووت، سر آهنگران، شاه فولادی، قاضان، بین دو کوه…) وجود دارد که بسیار جذاب و هیجانانگیزاند. در اکثر آثار مکتوب از این دو مجسمه به این دو نام یاد شده است.

در بالاي کوه احد، محلي به نام قبّه هارون ـ برادر موسي ـ وجود دارد. نقاشيهاي مذكور نقش جادوي و سحر آميزي داشتند ومعمولا افراد اين نقوش رابر روي ديواره غارها ايجاد مي نمودندو آرزو وآمال خويش راكه همانا شكار بود بر روي ديواره ها نقش مي كردند تا شايد در عالم واقع بهتر بتوانندبه آنها دسترسي پيداكنندبعلاوه با ايجاد اين نقوش كه در زندگي آنها مهم بودبا اين عمل اميد به فراواني آنها رادر عالم واقع تسهيل مي نمودندنقوش صخره اي ميرملاس و هوميان ازجمله آثار بي نظير درسطح كشور است كه نشان از ديرنيكي و باستاني بودن اين خطه دارد نقوش دره ميرملاس با نقشي لنگركشتي آغاز مي شود پس نقشهايي از ميادين شكار گوزن به صورتهاي فردي و جمعي است تعداد آنها در دره ميرملاس 18 و در هوميان 10 نقش است كه عمدتاً به رنگ سياه اخرايي و زرد رنگ طراحي و اجرا شده اند .

7-بحث مهم دیگر « صبا » و رابطه ی او با« گل » است . شما با سوزاندن او به آیین ما بی احترامی کرده اید! من اصالتا خورگویی هستم و با اینکه در شهر بندرعباس زندگی می کنم زود به زود به آنجا می روم و از بودن در هوای پاک و منظره های زیبای خورگو سیر نمیشم! آنجا بهراحتی توانستم دوست پیدا کنم و راههای خطرناک را با آنها طی کنم.

این روزها که بحث مبارزه هالک ایرانی و مارتین فورد به سر تیتر خبرها تبدیل شده ، با ناکامی سجاد غریبی در مقابل مارتین، اکبر چریکی ساکت ننشسته و پیام هایی را با مارتین فورد رد و بدل کرده است . خانه ای بلند بر ستون های سر به آسمان کشیده و نقاشی شده در آنجا هست. و 2500 خانه در این شهر وجود دارد . بر اساس همین افسانه و اشتهاری که در متون مستند و اشعار شاعران دارد، بعضی ها معتقدند که این پیکرها، اصلا تندیس بودا نیستند و تصور این که آنها تندیس های بودا هستند یک خبط و خطای فاحش تاریخی است.

این که یکی از این تندیس ها مونث است دلیل بر این است که سازندگان آنها هیچ اندیشه بودایی نداشته اند. به گفته راویان این افسانه، سازندگان این مجسمه ها بت پرست نبوده اند، بلکه مسلمان بوده اند، ولی بزرگان خود را بت می گفته اند. گفتني است اگر مشهد حمزه همان باشد که اکنون مسجد حمزه است، بايد به يقين گفت که مشهد حمزه در آنجا نبوده است; زيرا نبرد در محل مقبره به سمت غرب و در واقع در غرب جبل رمات رخ داده است.

در واقع برای فتح کوه صفه، لازم است از جادهای شیب دار حرکت کنید تا به قله برسید. سفید کوه ( سپین غر ): این رشته کوه، در شرق افغانستان واقع شده و 150 کیلومتر طول د ارد. حالا که بت ما را سوزانده اید و ما را از زیارت او محروم کرده اید، باید مجسمه او و زن و بچه هایش را چه خوابیده، چه نشسته و چه ایستاده، در دل این صخرهها نقش کنید تا همیشه پیش نظر ما باشد و ما هر وقت خواستیم بادش کنیم و احترامش را به جای آوریم.» هندی ها بناچار شرط را قبول می کنند و همین مجسمه های صلصال و شاه مامه و بت بچه ها را می سازند.

نجم الدین محمد بن ایوب طبری ریاضیدان و اخترشناس بزرگ ایرانی از نیمهٔ دوم قرن پنجم هجری و نویسندهٔ آثار متعدد در علوم ریاضی به زبان فارسی است.نام و کنیهٔ او در مقدمهٔ تعدادی از آثارش بهصورت ابوجعفر محمد بن ایوب الحاسب الطبری آمده است. مسجد «عبدالله بن عمر» در ریجاب یکی از قدیمیترین مساجد صدر اسلام است و از آن دوران آرامگاههایی از یاران وفادار پیامبر اسلام(ص) که در جنگهای بدر و احد و دیگر غروات او را یاری میدادند در این منطقه به یادگار مانده است. در گذشته دانشمندی به نام صلصال در بامیان بوده که نزد مردم آن سامان احترام فراوانی داشته، او جامع تمام علوم و فنون بوده، مگر یک علم که فهم سخن حیوانات و تکلم با آنان باشد.

دلیل دیگر بر این نظریه، ذکر مکرر این بت ها به نام سرخ بت و خنگ بت در متون ادبی است. در این تیم اشرف امان کوهنورد پاکستانی نیز بعنوان راهنما و باربر ارتفاع عضویت داشت که موفق به فتح قله گردید. افسانه دیگری نیز وجود دارد که از این بت ها چهره دیگری ارائه می دهد. دو بت بزرگ و بلند نیز در آنجا در تنه، کوه کنده شده، یکی از آنها را سرخ بد و دیگری را خنگ بد خوانند، گویند در همه جهان بی همتا است.

و دیگری اسلاوها که شامل ( روس ها ) ، ( بلغاری ها ) ، ( لهستانی ها ) هستند که راه شمال اروپا را در پیش گرفتند . وی میگوید: اين نقشها، پيکره شلم نصر و دو سردار و ده قبيله یهودی هستند، که با اسارت گرفته شدهاند. مجسمه خوابیده صلصال بین هر دو بت بزرگ است که تا کنون کسی آن را ندیده است. این حادثه چنان خشم مردم بامیان را بر می انگیزد که راه ابریشم را که شاه راه تجاری تمام دنیا بوده، می بندند. بامیان شهر و خورهای در کوهستان میان بلخ و هرات و غزنه است.

گویند بلندی هر یک از آن پنجاه و دو گز باشد و میان آنها مجوف است چنانکه از کف های پای ایشان راه است و نردبان پایه ها کرده اند که به جمیع تجاویف آنها می توان گشت حتی انگشتان دست و پای ایشان. بر پایه همین افسانه شاعران زیادی با این دو نام مضمون سازی کرده اند. بینالود را نام برد. ابراهیم عثماناف: من دانستن میخواهم که چرا خلق ایرانی اصل تاجیک را نه قومهای دیگر آسیایمیانه، مثلاً پانترکیستها، صاحب این وطن حساب نمیکنند و نه یک گروه جوانان امروزه تاجیک که خود را «فارس» میحسابند.

خب خدا رو شکر من هم تازه از بدخشان زیبا برگشتم و میخواهم آنچه رو دیدم و شنیدم با شما ها نیز شریک نمایم. کافی شاپ کوه صفه اصفهان را علاوه بر رستوران میتوانید در سالن بولینگ یا شهر بازی نیز بیابید. در زمان نادرشاه «33ـ1921» افغانستان به پنج ایالت اصلی و یا عمده و چهار ایالت فرعی تقسیم گردید. در اصل عامل اصلی شکست مسلمانان در این جنگ فراموش کردن مواعظ نبوی و دنیاطلبی برخی از مسلمانان بود. دو راه اصلی برای صعود به کوه اورست وجود دارد.

در آثار مستند هم این دو نام ذکر شده. شرح جنگ آن حضرت با صلصال در کتابی به نام «خاوران نامه» به تفصیل بیان شده است. همچنین، افسانه هایی از جنگ حضرت علی با صلصال وجود دارد. امیرحمزه که به تصور بسیاری همان حمزه، عموی پیامبر اسلام است، در افسانه هایی که بین مردم بامیان نقل می شود، برای مسلمان کردن کفار لشکر کشی های زیاد در نقاط مختلف بامیان و اطراف آن داشته و پهلوانی هایی از خود نشان داده است. فرهنگ میترا در بامیان به اوج خود میرسد.

دیدگاهتان را بنویسید