سیاره زهره یک روز، طولانیتر از یک سال است

مریخ کوچک تر از زمین است . قبل از پاسخ به سوال، خوب است بدانیم اگر تا قبل از سال ۲۰۰۶ به دنبال پاسخ این سوال بودیم به جوابی متفاوت از امروز می رسیدیم و پلوتون را یک سیاره ی کوچک در منظومه ی شمسی معرفی می کردیم و به عنوان دورترین سیاره به خورشید به بررسیش می پرداختیم. یکی از دلایلی که بر روی زمین زندگی وجود دارد اما در سایر سیارات منظومه شمسی وجود ندارد (که دانشمندان از آن اطلاع دارند) ، فاصله زمین از خورشید است. نور یک انرژی است و برای حرکت کردن سوار امواج نوری می شود تا از یک جا به جای دیگر منتقل می شود، بعضی از نورها امواج کوتاهی دارند و با سرعت زیادی حرکت می کنند اما برخی دیگر امواج بلندی دارند و آرام تر حرکت می کنند.

در زمانهای قدیم ، اخترشناسان به این نکته پی برده بودند که پنج «ستاره» مخصوص ، به تدریج در میان صور فلکی حرکت میکنند. آواتار با تأکید بر آموزه های الهیات طبیعی مولفه های اصلی باور به دین طبیعی را در قالبی تأثیرگذار و قابل پذیرش به مخاطبان خود عرضه می کند. اما این رنگ ها در یک سری شرایط خاص می توانند از هم جدا شوند، مثلا وقتی نور خورشید به یک منشور برخورد کند نور سفید به رنگ های آن تجزیه می شود و ما می توانیم آن ها را به وضوح ببینیم. به همین بهانه در سری مطالب دانستنی ها قصد داریم درباره همه این “چرا” ها و “چگونه” ها و “علت” هایی که ذهن هر کودک یا بزرگسالی را به خود مشغول می کند صحبت کنیم و دایره المعارفی جالب و پر بار از دانستنی ها در اختیار شما قرار دهیم که بی شک از دنبال کردن آن لذت خواهید برد.

مدار MRO طی چند ماه آینده از حالت کشیده به صورت دایره ای نزذیک می شود و پایین تر و پایین تر می آید تا زمانیکه ارتفاع ۲۴۵ کیلومتری برسد. بدین معنی که این منظومه تا «کمربند کویپر» (Kuiper Belt) که بعد از مدار نپتون قرار دارد کشیده شده است. تير دومين سياره كوچك منظومه شمسي(بعد از پلوتون) است. بعد از اختراع تلسکوپ ، اخترشناسان سه سیاره دور دست دیگر را نیز یافتند.

اما در این حین راهزنان پول Ryhs را دزدیده و مشخص میشود که کلید نیز تقلبی است. زحل در آسمان شب به راحتی با چشم غیر مسلح به عنوان یک نقطهٔ نسبتاً غیر درخشان قابل مشاهده است. این یخ ها با تلسک.پ از روی کره زمین به راحتی دیده می شوند. آن را به راحتی نمیتوان یافت، زیرا هیچگاه در آسمان فاصله بیشتری از خورشید نمیگیرد. در اواسط قرن هفدهم مشاهده قطعات یخ از اولین شباهت های کشف شده موجود بین مریخ و زمین بود. این برخوردها در طول زمان گازوغبار کیهانی را که میتواند عامل خلق ستارههای تازه باشد، گرم کرده و انرژی موردنیاز برای گریز آنها از نیروی گرانش پیرامون خود فراهم خواهد کرد.

زحل یکی از زیباترین سیارههاست، باید تصویر آن را در کتب درسی یا در تصویرهایی که از ستارهها و سیارهها نشان داده میشود، دیده باشید. ستارهها نیز در آسمان شب حرکت میکنند اما طلوع و غروب ندارند. نور خورشید همیشه در جهت مستقیم حرکت می کند مگر این که به یک مزاحم برخورد کند که جلوی آن را بگیرد. کپلر موفق شد که چگونگی حرکت سیارهها را کشف کند. ریک روی زهره تقریباً 224 دیبی زمینی می شود و روز در 243 دیبی زمینی تغییر می کند. مدت های مدیدی است که دانشمندان مشغول بررسی امکان وجود حیات در مریخ، سیاره نزدیک و مشابه زمین هستند.

اما عکسهایی که توسط سفینه های مارینر ۴ و مارینر ۹ از فاصله نزدیک به سطح سیاره تهیه شده اند خلاف آن را ثابت کردند و نشان دادند که سطح مریخ یک سرزمین مرده و بیابانیست که با غبار قرمز رنگ اکسید آهن پوشیده شده است. وگاهی اوقات به آن را به خاطر شباهتش در اندازه و جرم ، خواهر زمین می نامند.سطح این سیاره ازیک لایه ی تیره از ابرهایی که از اسید سولفوریک ساخته شده ، پوشیده شده است .

بعدها، سفینه هایی در مداری به دور مریخ شروع به گردش نموده و یا حتی بر سطح آن فرود آمده اند اما تا کنون هیچ انسانی پای بر روی این سیاره نگذاشته است.دانشمندان شواهدی را مبنی بر اینکه زمانی در سطح مریخ آب جریان داشته است، پیدا نموده اند. هر بیضی دو کانون دارد و در مدار سیارات ، خورشید در یکی از کانونها واقع است، یعنی فاصله سیاره از خورشید ، هنگام گردش در مدار خود ، اندکی تغییر میکند.

به گزارش سایت اینترنتی “بیبیسینیوز”، تصاویر این دریاچه یخی توسط دوربینهای پیشرفته سفینه بدون سرنشین “مارس اکسپرس” اروپا که هماکنون در مدار مریخ در گردش است، ثبث شدهاند. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از آسوشیتدپرس ، اوایل هفته جاری، روبات فضا پیمای فونیکس بخشی از یخ موجود در این سیاره را از طریق یکی از بازوهای خود برای تجزیه و تحلیل نمونه برداری کرد. در این صفحه تعداد 1084 مقاله تخصصی درباره حمل و نقل که در نشریه های معتبر علمی و پایگاه ساینس دایرکت (Science Direct) منتشر شده، نمایش داده شده است. همچنین دانشمندان برای نخستین بار موفق به کشف یک دریاچه بزرگ از آب منجمد در سطح سیاره مریخ شدهاند که درون یکی از حفرههای موجود در سطح این سیاره جای گرفتهاست.

به گفته دانشمندان آژانس فضایی اروپا، این دریاچه که به وضوح در تصاویر ارسالی از سفینه “مارس اکسپرس” رویت میشود، درون حفرهای به قطر ‪۳۵‬ کیلومتر و عمق حداکثر ‪ ۲‬کیلومتر قرار گرفتهاست. نام انگلیسی این سیاره (Saturn) از روی نام یکی از خدایان رومی Saturnus اتخاذ شده و از طرف دیگر در یونان به نام کرونوس شناخته میشد. این جذب اضافی گرما که به اثر گلخانهای شناخته میشود میانگین گرمای زهره را بیش از هر سیاره دیگری (حتی سیاره تیر) در منظومهٔ شمسی بالا بردهاست. حداقل 82 قمر در مدار زحل شناخته شده اند که 53 مورد از آنها به طور رسمی نامگذاری شده است.

یکی دیگر از نتایج کشف دریاچه مذکور، افزایش تلاش و امید برای فرستادن سفینههای سرنشیندار به سوی مریخ است زیرا همواره یکی از مهمترین مشکلات پیش روی ارسال انسان به مریخ، تامین آب مورد نیاز فضانوردان در این سفر طولانی بودهاست. این تصاویر نشان دهنده یک راه باریک زمینی در ناحیه کوهستانی جنوبی نیمه عرض جغرافیایی است. این امر نشان دهنده احتمال اتمسفر غنی از بخار آب روی این سیاره است.