در میان چهار سیاره نزدیک به خورشید کدام بزرگتر است – ❤️ اسک 98

این تفکر که سینما صرفاً یک هنر است آنچنان در اندیشه منتقدین ایرانی نفوذ کرده که حتی آنها که برای سینما ارزشهای سرگرمیسازی قائل هستند حاضر نیستند از آن اندکی پا پس بکشند لذا شاید انتخاب این بحث به عنوان مبدا بد نباشد. ۱۵ سال پیش یعنی در آگوست ۲۰۰۶، اتحادیه بین المللی نجوم یا IAU تعریف جدیدی از سیاره را عرضه کرد و پلوتون را کنار گذاشت و همین موضوع یک جنجال بزرگ به پا کرد. از سال ۲۰۰۶، گفته شده که پلوتون دارای جو و شاید حتی ابر است. هر که با خود دارد از طاعون ایمن بُوَد.

سیاره زحل دارای تعداد زیادی ماه متنوع است که از ماهوارههایی به قطر دهها متر تا ماههای بزرگی مثل تایتان با ابعادی بزرگتر از سیاره عطارد متغیر هستند. شواهد علمی قابل توجه نشان میدهد که مریخ در یک نقطه از میلیاردها سال پیش دنیایی بسیار گرمتر و مرطوب بوده است. برای قرنها، کلمه سیاره یک اصطلاح بسیار جامعتر بود. هنوز هم به طور قابل بحثی جالبترین (غیر) سیاره برای یادگیری به معنای واقعی کلمه است.

عتیقی درباره زمان مقارنه سیاره برجیس گفت: ساعت 9 و 30 دقیقه صبح دوشنبه 5 آذرماه جاری سیاره برجیس یا غول منظومه خورشیدی که بزرگترین سیاره این سامانه بوده و از سوی دیگر بیشترین قمر را به گرد خود دارد، در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار میگیرد و در وضعیت مقارنه خواهد بود. در واقع، اگر زمین را در آن جایی قرار دهید که پلوتو هست، باز هم مستثنا خواهد شد! ناهید (زهره): تاریخ این عکس به سال 1996 / 1375 باز میگردد؛ زمانیکه کاوشگر ماژلان در مدار این سیاره قرار داشت. ۵۸ ماه باقی مانده که دارای قطری متغیر از ۴ تا ۲۱۳ کیلومتر هستند از جمله ماههای نامنظم هستند که مدار آنها در فاصله دورتری از زحل قرار دارد.

سیارات بیرونی بزرگتر هستند و دمای سطح آنها به سبب دوری از خورشید، کمتر است. در حقیقت، پلوتو به قدری خنک است که دمای آن در حدود 400 درجه فارنهایت زیر صفر میباشد. در اطراف زحل حدود 63 قمر با قطرهاي از چند کیلومتر تا 5150 كيلومتر يافت شده است كه اكثر آنها دنياهاي سنگي پوشيده از يخ هستند كه گودالهاي برخوردي زيادي بر سطحشان نمود دارد. نام “Almahata Sitta” از منطقه برخوردش در همان بیابان گرفته شده است. اجداد آنها به شکلگیری منطقه مسکونی در آن محدوده و همچنین به دفاع از محدوده در جنگ داخلی کمک کردند.

این منطقه همچنین خانه بزرگترین یخچال طبیعی شناخته شده در منظومه شمسی است. ایسنا به نقل از دیلی میل نوشت: منظومه شمسی این هفته نمایشگاهی را برای ناظران آسمان به نمایش میگذارد و در هفت روز آینده هفت سیاره در نقاط مختلف آسمان شب قابل مشاهده هستند. هنگامی که پلوتون در سال ۲۰۰۰ در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک از نمایش سیارهای حذف شد، کودکان نامههای نفرت انگیزی را به نیل دگراس تایسون، مدیر افلاک نمای این موزه ارسال کردند.

هم اکنون (روزهای پایانی آذرماه) برای دیدن آنها کافی است اندکی (نیم ساعت) پس از غروب خورشید، به طرف جنوب غربی بایستیم؛ روشنترین ستارهای که در ارتفاع کمی از افق (حدود ۲۰ درجه) دیده میشود سیاره مشتری است. بحث قدیمی آغاز میشود. اما در دنیای آکادمیک نجوم، این فرآیندی بود که درست چند دهه پس از کشف سیاره کوتوله آغاز شده بود. سال قبل از آن، مرکز نجوم هاروارد-اسمیتسونیان نیز وارد بحث شد. پیچیدگی سیستم پلوتو از زمینشناسی آن تا سیستم قمری تا جو آن، فراتر از طوفانیترین تصورات ما بوده است. حتی محقق اصلی فضاپیمای New Horizons، دانشمند سیارهای «آلن استرن»، با IAU موافق نبود و ادعا کرد که پلوتو صرفا به دلیل فاصله گرفتن از خورشید اینگونه شده است.

این شی با نام «جسم QBI کمربند کویپر 1992» باعث ایجاد حدس و گمان شد که پلوتو تنها یکی از اشیاء شبه سیارهای در کمربند کویپر بوده است. این سیارک دارای کوههایی از یخ، نیتروژن یخ زده، قلههای پوشیده از برف متان و تپههای شنی و آتشفشان دارد. این پره ها همواره درجهت وزش باد قرار م یگیرند. دهمین سیاره که طبعاً می باید آنسوی پلوتون قرار گرفته باشد فاصله اش از ما آنقدر زیاد است که براستی یافتن آن کار چندان ساده ای نمی تواند باشد. آنها فقط یک مطالعه یافتند که در آن از استاندارد پاکسازی مدار – IAU برای تنزل رتبه پلوتو استفاده کرد – استفاده شده است.

ام همانگونه که قبلاً نیز مطرح کردیم این مدار بشکل بیضی گونه است و نه دایره ولی به هر صورت به تصویر نمیتوان مشکلی وارد کرد. هم اکنون نیز ستاره شناسان ایده های خوبی برای اینکه دقیقا کجا را نگاه کنند دارند ولی به هر صورت یافتن این سیاره کار آسانی نخواهد بود. علاوه بر این اقمار مصنوعی دو سیارک Cruithne(3753) و 2002AA29 نیز سیاره ما زمین را در حرکت فضایی اش همراهی می کنند .

تحقیقات جدید سال گذشته از سوی موسسه فضایی دانشگاه فلوریدا مرکزی پدید آمد. اما جیم بل یکی دیگر از دانشمندان سیارهای تصور میکرد که این یک تصمیم مسخره است. بنابر گزارش های ناسا، تعامل این دو کهکشان چند صد میلیون سال پیش آغاز شده و در طول این برخورد، میلیاردها ستاره شکل خواهند گرفت. در مورد نظریه های مختلفی وجود دارد منشا سیارک ها. سپس لایه استراتوسفر است که در قسمت پایین سرد ولی در قسمت های بالا به علت تراکم مولکول های اکسیژن و تبدیل آنها به ازون و جذب اشعه ماورای بنفش دما به شدت افزایش می یابد.

این جذب اضافی گرما که به اثر گلخانهای شناخته میشود میانگین گرمای زهره را بیش از هر سیاره دیگری (حتی سیاره تیر) در منظومهٔ شمسی بالا بردهاست. در سال 2015، برنامه New Horizons ناسا با گذر از پلوتو برای گرفتن عکسهای نزدیک و اندازهگیری سیاره کوتوله، در نهایت فاش کرد که پلوتو بزرگتر از آنچه دانشمندان در ابتدا تصور میکردند بوده. هنگامی که کلاید تامبو، منجم آماتوری عکسهای گرفته شده در ژانویه ۱۹۳۰ مشاهده کرد، به سرعت به رصدخانه رفت و اعلام کرد: “من سیاره X شما را پیدا کرده ام. ” این کشف تصادفی نبود. اگر شما به معنای واقعی کلمه از آن استفاده کنید، دیگر هیچ سیارهای وجود نخواهد داشت.

«فیلیپ متزگر» دانشمند سیارهای UNC و تیمش، به بررسی بیش از 200 سال تحقیق پرداختند. متزگر تصور میکند که تعریف قدیمیتر از سیارهای که شامل قمرها میشد، زمانی که علوم سیارهای از رکود بزرگ بین سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۵۰ عبور کرد، فراموش شد؛ بنابراین بسیاری از سیارکها کشف شده اند که جستجوی سیارههای جدید یا تصحیح مدارهای آنها خسته کننده میشود. برای مثال با کارکنان خود قرارداد یکساله با مبلغ حداقل حقوق می بندند و 10 یا 30 درصد از سود هر بار را هم به عنوان پورسانت به آنها می دهند. آنها منظور از پاک کردن مدارشان را نگفتند.

از آن زمان تاکنون دانشمندان در مورد منظومه شمسی اطلاعات بیشتری کسب و نظرات خود را بر این اساس به روز رسانی کردند. پژوهشهای فلسفی است55، دلیلی مکفی بر تقابل جدی او با ویتگنشتاین متأخر بشمار میآید؛ ولی ما این تقابل را تقابلی تمامعیار نمیدانیم. ولی نظرم دربارۀ آنان چندان فرقی نکرده است. در کره عطارد هوا وجود ندارد و زندگی امکان ناپذیر است. جاذبه سطحی سیاره عطارد به قدری ضعیف است که قادر به نگهداری ذرات اطراف خود نیست.